Theater
Eva Line de Boer/ HZT
Amsterdams Andalusisch Orkest i.s.m. De Krakeling
Oorkaan Ensemble
Honey Eavis ism Frontaal Theaterbureau
Moederdag (try out)
Ada Ozdogan en Theater Sonnevanck
Meneer Monster
Duda Paiva Company
Oorkaan
Infinity Chan
Eva Line de Boer/ HZT
Wat als het internet een bewustzijn had: hoe zou het zich dan wreken?
Een vrouw zoekt geborgenheid in de duistere krochten van het internet. Ze wordt steeds dieper een wereld ingezogen waar mensen hun meest extreme gedachten delen. Om zich te bevrijden van haar eigen identiteit creëert ze avatars die veel verder durven gaan dan zijzelf. Ongemerkt beginnen de fysieke en digitale wereld door elkaar te glitchen.
Vervreemd van de buitenwereld, vormen de briefjes die ze vindt in haar favoriete sushi bezorgmaaltijden haar enige fysiek tastbare contact. De ontmoetingen in de excessieve online wereld spreken de ongezonde delen van haar nieuwsgierigheid aan. Wat maakt deze mensen zo roekeloos?
Infinity Chan is een unheimische onderdompeling in een op anime geïnspireerde wereld, getriggerd door het verhaal van Frederick Brennan. De oprichter van het forum 8Chan waar racistische, seksistische en antisemitische berichten ongecensureerd geplaatst worden. Een voorstelling over de vraag wie de verantwoordelijkheid draagt wanneer digitale creaties een eigen leven gaan lijden. Wat als het internet een bewustzijn en een geweten had: hoe zou het zich dan wreken?
Eva Line de Boer wil niets of niemand uitsluiten, maar heeft dit gedachte-experiment nog nooit zo ver doorgetrokken. Ze rekt haar eigen denkbeeld en dat van de toeschouwer op en gaat op zoek naar de grenzen van empathie: Hoe dicht kun je bij iemand komen wiens gedachtegoed mijlenver van je af staat? Vanaf welk moment is empathisch zijn niet langer ethisch verantwoord?
Credits
Concept & regie: Eva Line de Boer
Spel: Jessie Wilms
Onderzoek & tekst: Steff Geelen, e.a.
Video: Karlijn Milder, Mats Logen
Scenografie: Tim Vermeulen
Geluidsontwerp: Harpo ’t Hart
Kostuumontwerp: Carly Everaert
Dramaturgie: Piet Menu
Organisatie: Theaterzaken Via Rudolphi, Het Zuidelijk Toneel
Een coproductie van: Eva Line de Boer en Het Zuidelijk Toneel
Over Eva Line de Boer
Eva Line de Boer is gefascineerd door het openbaar delen van intimiteit. Haar voorstellingen spelen zich in een tussengebied af: tussen on- en offline, realiteit en fictie (fantasie en werkelijkheid), dood en leven. Eva heeft een grote liefde voor het internet waar mensen in vrije fantasie volledig zichzelf of juist een ander kunnen zijn. In haar werk is ieder detail geregisseerd en uitgedacht, met grondig onderzoek, precieze compositie, doordacht visueel beeld en uitvergroot fysiek gedrag creëert Eva telkens weer een heel eigen wereld, waarin personages zich verhouden tot grote thema’s als identiteit, de dood en eenzaamheid.
Zij coproduceert met verschillende partners, zoals HNTjong en Het Zuidelijke Toneel, haar eigen werk, waaronder Rust Zacht Billy en Oma is een Avatar. Ook regisseert ze in opdracht, recentelijk voor Zeelandia het digitale experiment Swipe Island en voor Likeminds/Willem de Bruin Spuug van God. Eva ontving de Ton Lutz Award voor Euphoria (2014), de BNG Bank Theaterprijs voor Dit gebeurt allemaal tegelijk (2016) en in 2019 de Charlotte Köhler Prijs.
“Oma is een avatar is een overdonderende ervaring waarin je, vooral als je geen internetjunk bent, makkelijk kunt verdwalen. Maar dat is geen enkel bezwaar. Het is een indrukwekkende voorstelling waarin de virtuele wereld, het hiernamaals en het echte leven compleet door elkaar lopen. En dat voelt dus eigenlijk niet eens zo vreemd. Het is troostrijk.” Theaterkrant – Keuze van de criticus
Over Het Zuidelijk Toneel
Bij Het Zuidelijk Toneel leer je jezelf kennen. In voorstellingen en projecten ontmoet je de wereld, ontdek je nieuwe inzichten en word je verrast. Het Zuidelijk Toneel zet theatrale ontmoetingen op die het publiek prikkelen anders naar de wereld te kijken.
Als cartograaf van de eigen tijd ontwikkelde Het Zuidelijk Toneel zich tot een uniek gezelschap: geëngageerd, innovatief en steeds gericht op de thematiek van de Ander en het Anderszijn.
Piet Menu staat als curator en initiator aan het hoofd. Samen met co-artistiek leider & regisseur Sarah Moeremans en Ilrish Kensenhuis, hoofd educatie & publiekswerking en in samenwerking met de beste theatermakers vertellen we de verhalen die de wereld nodig heeft. In tijden dat een wereld recht krabbelt door vindingrijkheid en creativiteit laat Het Zuidelijk Toneel zich zien met voorstellingen en innovatieve projecten.
Het Zuidelijk Toneel biedt zoekende mensen nieuwe vergezichten door een portie creativiteit aan de werkelijkheid toe te voegen. In 2022 werkt Het Zuidelijk Toneel rondom het thema Normaal.
Andere suggestie(s):
Nastaran Razawi Khorasani
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte gehouden worden?
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!