Programma

Interview met Christian Guerematchi

ma. 17 december 2018

Christian Guerematchi

Opgegroeid als balletdanser Slovenië en sinds 2006 in Nederland. Zijn eigen dansvoorstelling White Noise (met Otion) gaat op RRReuring in première.

Hoe zoek je de randjes op om reuring te veroorzaken?  

In White Noise benaderen we een actueel en maatschappelijk thema. We brengen op onze manier twee disciplines bij elkaar- hedendaagse dans en spoken word of poëzie. Wij pakken dit op een fysieke manier aan. White Noise is een aanrakingsduet waarin de grens opgezocht wordt tussen zelfliefde en zelfhaat.

Wat raakt jou in de maatschappij? 

Otion en ik wisten meteen dat we iets met racisme wilden doen. Het beïnvloed immers ons leven en onze identiteit. Door het Nederlandse racisme debat en de Zwarte Piet kwestie ontstaat er ruimte om de black experience een geluid te geven. Dit beweegt mij. Ik ben blij om te zien dat zoveel mensen opstaan tegen blackfacing. In White Noise staan de zwarte stem en het zwarte lichaam centraal, maar ze worden overstemt door een witte ruis- de dominante cultuur.

Hoe ga je verder nadat je een thema kiest?

Het maakproces. Ik weet intuïtief welke kant ik op wil, improvisatie helpt mij om naar een structuur te komen. De gekozen structuur houd ik dan aan. Zo ontstaan improvisatiemomenten binnen de structuur zelf. Dit houdt de choreografie niet alleen levendig voor de toeschouwer maar ook voor de performer zelf!

Wat betekent het publiek voor je?

In White Noise ben ik tegelijkertijd choreograaf en danser. Otion maakt zijn muziek ter plekke, we zijn dus allebei volledig geabsorbeerd. Tijdens try-outs hebben we de ogen van buitenaf nodig. De dans beweegt ook in de publieke ruimte. Daarmee is het nog belangrijker voor het creatieproces om aan te voelen wat er aan betrokkenheid en emotie opkomt bij de toeschouwer.

Is het moeilijk om in dit vak te starten? 

Binnen dans is er over het algemeen veel concurrentie en de mogelijkheden om er geld mee te verdienen zijn beperkt. Toen ik in Podium Mozaïek in andere producties speelde zijn we in gesprek geraakt over mijn eigen choreografische ambities. Het is belangrijk om steun te krijgen, vooral als beginnende maker. Ik denk dat Podium Mozaïek mij heeft uitgenodigd omdat ze luisteren naar stemmen die maatschappelijk betrokken zijn en een ander geluid willen laten horen.

Meer info over en tickets voor de voorstelling White Noise





Terug naar overzicht